MAT SOM MEDICIN

Ta hand om dig själv och din kropp och se till att du ger de bästa förutsättningarna för att låta den göra sitt jobb på sitt främsta sätt.

Vi åldras alla och var ålder har sin skönhet men DU kan påverka hur du vill åldras genom att ge din kropp bra råvaror att arbeta med.

Mat som medicin, jaa absolut, ju bättre kvalitet på råvaror du ger ju bättre resultat

din kropp levera tillbaka till dig. Naturligtvis är det inte bara maten som ger dig hälsa utan livet i sig självt och fanatism gör ingen kropp gladare. Men kosten har en stor påverkan på

din hälsostatus.

Här nedan följer några av våra vanligaste födoämne som du på ett enkelt sätt kan inkludera i din kost och på så sätt förebygga sjukdomar och låta kroppen åldras på det sätt

den är ämnad att göra.

 

Vad gör kosten för oss?

Maten vi äter är råmaterial och energi för våra kroppar för att kunna utföra alla de funktioner som dagligen sker i våra kroppar.

Att se till att göra sig av med döda, gamla,skadade celler och ersätta dem med nya och

friska celler. Genom att äta det bästa tänkbara bränsle och råvaror tillåter vi kroppen att sköta alla sina invecklade processer.

Varför ska vi undvika industritillverkad kost, snabbtmat, skräpmat, kärt barn har många namn?

 

Svaret är att det har ett lågt näringsinnehåll, raffinerat socker, mycket av det dåliga fettet, smaktillsatser konserveringsmedel och mycket av vårt "bränsle"

har behandlats med bekämpningsmedel.

 

Allt detta tillsammans gör att våra kroppar reagerar på samma sätt som vid sjukdom, och måste ta tid att bekämpa detta, framförallt levern får mycket att göra för att få ut gifterna ur kroppen. Detta påverkar hela kroppens självläkningssytem och tar mycket energi och tid som DU

Iställetskulle kunna få ta del av.

 

Vi har ett fantastiskt självläknings system och det bästa du kan göra är att förse din

kropp med bra kvalitativ kost och naturligtvis allt som tillhör, gemenskap, humor, stillhet, naturupplevelser och motion.

 

För stor belastning av sämre föda kan innebära ett nedsatt immunförsvar, belastade njurar och lever. Därmed sänker vi kroppens prestationsförmåga och vi blir lättare mottagliga för infektioner.

Kanske blir vi överviktiga, konditionen blir lägre, förkalkningar i blodkärl, hjärtbesvär, VI blir mer mottaglig för vuxendiabetes.

 

Vad kan vi göra via kosten?

Egentligen är det ej så märkvärdigt, och det finns inga genvägar då våra gener och kroppar är gjorda att äta den kost vi har intagit i tusentals år.

Vi överöses med information, mirakelmetoder, gi tabbeller och gud vet allt. Kanske är det enklare en så genom att frukost, lunch, middag samt mellanmål.

När kroppen får kontinuerligt intag av bra kost kan den jobba på det sätt som är minst skadesamt för kroppen alla organ samt att du håller blodsocker nivån på en jämn bar nivå och du blir piggare och mår bättre.

Om man har som regel att äta, grönsaker, frukt, lite nötter ev frön , fullkornsprodukter var dag så har man kommit långt.

Och JA, vi behöver fettet. Men det smarta fettet som ökar förbränningen, och som ger hjärnan som består av 60% av fett.

Och hur glada blir ej de fettlösliga vitaminerna A, D, K, E då fettet behövs så vitaminerna

kan tas upp i kroppen.

Hormonbalansen blir också nöjd, för utan bra fett kan ej hormonerna bildas och ytterligare en egenskap fettet har är att öka förbräninngen.

Och vem vill ej hålla en bra vikt som känns skönt för kropp och själ.

 

Nedan följer födoämnen som du kan börja inkludera i din vecko kost utan att det blir krångligt.

 

FRUKT

Päron och Äpplen

Vi får inte glömma dessa vanliga frukter som innehåller så mycket vitaminer, mineraler och även är viktiga då de är fyllda med antioxidanter och fytokemikalier.

 

En frisk tarm.

Ja det är förutsättningen för att allt du sätter in kan tillgodogöra allt du sätter in och

du använda dessa frukter för att hålla en frisk och sund tarm.

De innehåller mycket bra fibrer som är välgörande för matsmältningen och äpple framför allt innehåller enzymer som medverkar till en god matsmältning.

enzymer som medverkar till god matsmältning.

De båda frukterna har en mycket tarmrenande funktion och hjälper till att föra ut gifter, slaggprodukter ut ur kroppen.

Äpplen har också egenskapen att sänka det dåliga kolesterolet och minskar skadeverkningar som inflammationer, reumatisk värk som inflammationer, reumatism m.m.

De ger mycket energi, håller ner blodsockret så är dem gärna till din frukost, som en

fruktsallad, eller om du föredrar bra fil tillsammans med russin, nötter, linfrön ex.

Köp gärna ekologiskt.

 

BANANER

De gör oss glada, titta bara på apan, nä skämt å sido så har ni här en mycket bra källa

till protein och ett högt energinnehåll och ett utmärkt mellanmål. Lätt att bära med sig

när magen och blodsockret gör sig påmint.

Bananen innehåller också en lugnande aminosyra som har en lugnande effekt samt höjer

humöret och motverkar depressioner, ångest och pms.

Bra källa att öka upp kaliumhalten

som hjälper till celltillväxten, reglerar syra-bas balansen, bra för nervsystemet.

Samt att det innehåller mycket antioxidanter.

 

BALJVÄXTER

En utmärkt proteinkälla och de långsamma kolhydraterna som gör att blodsockret

ligger på en jämn nivå hela dagen.

De innehåller också fytoöstrogener som har liknande egenskaper som de kvinnliga

könshormonerna vilket då anses inverka gynnsamt när det gäller pms, klimaterie-

besvär som blodvallningar och nattliga svettningar. Och de används även istället

för hormonbehandlingar.

Vad mer, jo de är rika på kalium, järn, selen, magnesium, folsyra, b-vitaminer.

De är utmärkta för att rena tarmen och avgiftning för kroppen, renar blodet och sänker

det dåliga kolestrolet. Också har de en antifalmmatorisk egenskap och kikärtor är

välgörande för dem som besväras av njursten.

 

RÖDBETOR

Ja här vi en alldeles underbar liten grönsak som har en allmänt välgörande egenskap inuti kroppen.

Den arbetar på djupet med att stimulera cirkulationen, hjälper till vid bildandet av

röda blodkroppar, renar och stärker blodet. Faktum att i östra Europa där rödbetan har en central

plats används den i behandling av leukemi.

De innehåller en stor mängd antioxidanter, skyddar kroppens vitala organ, somj njurar, lever

och gallblåsa och är verksamma mor njursten. De kan också lindra allergisk symtom och

verkar antiflammatoriskt.

 

BÄR

Ja de har höga halter av antioxidanter, renar och föryngrar våra kroppar. Passa på att

äta dem när det är bärsäsong för då är de som mest rika på alla sina egenskaper..

Många av våra bär innehåller speciellt mycket av kalcium, magnesium och kalium. Viktiga

för benstommen, nervsystemet, hjärta och muskler så det kan fungerar på bästa sätt.

Fördelar generellt:

Bra fiberinnehåll som hjälper till vid matsmältningen.

Höga halter av antioxidanter

Förnyar och underhåller cellförnyelse.

svarta, röda vinbär, björnbär, blåbär renar blodet och förbättrar cirkulationen.

 

BROCCOLI

Lite kalorier men desto mer fibrer, antioxidanter, höga halter av mineraler, vitaminer. Mycket

stärkande för immunförsvaret och duktig på att bekämpa tarmcancer.( innehåller

mycket svavel som rensar bort gifter). Dessutom avgiftar inte bara hela matsältningssystmet

den renar och stimulerar även vårt stora reningsverk- LEVERN.

Så den förhindrar att gifter samlas i kroppen och anses som rena skönhetsprodukten

när den fått ut giftansamlingar och huden samt hår och naglar och blir vackrare.

Det bästa är att ångkoka broccolin.

 

MORÖTTER

Ytterligare en liten sak att införliva i sin veckokost dock ej för mycket. Ja moroten

jobbar med levern och har en renade effekt på denna, ja på hela kroppen.

Och vid behov så omvandlar kroppen morotens betakaroten till A-vitamin, vilket

gör den så bra att äta. Den verkar läkande på huden, eksem, acne, inflammationer.

Den är mycket rik på C- vitamin och bygger upp immunförsvaret, hjälper också

vid luftvägsinfektioner, matsmätlningsbesvär och magsår.

Inom gammal folkmedicin har den använts som läkemedel för diverse kvinno-

sjukdomar.

Också har denna lilla oranga sak en gynnsam effekt på blodet, de bygger upp

de röda blodkropparna, förbättrar cirkulationen, skyddar mot hjärt

och kärlsjukdomar.

 

NÖTTER

Ja de innhåller en hel del kalorier men har så bra energi och har hälsobringade

egenskaper, som gör dem till ett bra mellanmål, de innehåller bra fett och proteinkällor..

De mest näringsrika är mandlar, hasselnötter, cashewnötter, valnötter och

pinjenötter.

De har en hög halt av E-vitamin som förbättrar cirkulationen som kan skydda mot hjärt-

besvär och kan sänka kolesetrolet. De innehåller även en stor mängd C-vitamin, betakaroten,

och B-vitaminer som är bla så viktigt för nervsystemet.

Kalcium finner du mycket i nötter och det är en bra källla för dem som ej äter mejeriprodukter.

Och de är mycket energigivande och en utmärkt källa för mellanmål.

Också ej heller svårt att lägga ner i sin handväskan.

 

HAVRE

En av de mest näringsrika sädeslagen samt för människor som ej tål vete.

Jo havre genomgår ej någon raffineringsprocess och har därmed kvar sin näring.

Det i, nehåller mycket proteiner, mineraler och bygger bla upp skelett, bindväv

och ger bra energi. Det är lättsmält och stärker nervsystemet.

En gammal folkmedicin är att sova på en madrass av havre mot sömnlöshet.

Bra lösliga fibrer som hjälper matsmältningsystemet. Det stabiliserar blodsockernivån och

på sätt bra för diabetiker och även dem med humörsvängningar.

En av de största födelarna är att deb hjälper till att hålla gód hälsa i hjärt och kärl.

Havre anses stimulera sköldkörteln.

 

PAPRIKA

Här har vi starka färger med kraftfulla antioxidanter som ger mycket energi.

De innehåller stora mängder av C, A och E vitamin. Här finns också Zink och

därför innehar paprikan en hög rang( Major kanske) när det gäller immunförsvaret

biologiska krigsföring. Så mycket C-vitamin som dessa innehåller gör dig pigg och

ett bra försvar mot förkylningar och influenser. Och då C ej kan lagras i kroppen

är detta en bra veckokälla. C-vitamin och B har ju en bra förmåga att motverka

stress och behövs i större mängd just vid stress för förbrukningen är ju stor.

är man hårt pressad jobbar ju också binjurarna på övertid för att göra adrenalin

och då är C-vitaminpaprikan ett bra tillskott.

Bra för tarmarna och vid förstoppning, den förbättar cirkulationen och ger friskare hud.

 

KÄRNOR OCH FRÖN

Då var det dags för lite mer frön i vardagen, ja varför inte för här du en utmärkt

källa till stora mängder omga-3 fettsyror ( som kroppen ej själv kan göra). Vad gör då

dessa små saker, jo de är nödvändiga för cellernas återväxt och skyddar mot blodpoppar

och minskar risken för hjärtsjukdomar, de förbättrar huden, ledvärk, reumatism och ger

skydd åt en viss form av cancer.

Och naturligtvis innehåller de massor av vitáminer och mineraler, nu pratar vi om solrosfrön,

sesamfrön, pumpafrön, linförn, psylliumfrön. De är billiga och tar ej stor plats i väskan

så visst finns det möjligheter till bra mellanmålenergigivande kost... ( ursäkter blir färre

och färre och i skrivandets stund inser jag att det är ju kanske inte så svårt att förse

sig med bra råvaror och att det är detta som vi ätit i tusentalsårs, visst liknar det

"stenålderskosten"- Nyheter- Nja...

Blanda gärna med torkad frukt och ät som snacks.

 

SPENAT

Så grönt som det kan bli, och det är starkt renande för kroppen så har du njur eller gall-

problem ska du vara försikigt då den innehåller oxalsyra. Och detta bör du ej äta var

dag utan någon gång eller 2 i veckan.

Den neutraliserar gifter som samlats i form av miljögifter, stress, bekämpningsmedel,

tobak och diverse mediciner. Den kan stärka kroppen på många sätt, den är rik

på kalcium och på så sätt vikigt för benstommen, tänder och tandkött.

Dess gröna färg kommer från klorofyllet vilket innebär mycket magnesium och

vitamin K som bygger uppp friska rdöa blodkroppar, också bra för dem med ledgångs-

reumatism. Den tillför bränsle och är effektiv mot lång trötthet.

 

TOMATER

Denna vackra grönsak som faktiskt är en frukt används flitigt i medelhavsköket

och som vetenskapligt bevisat är gott för hälsan och ger en längre livslängd.

Och där den flitigt intas förekommer mindre hjärtsjukdomar.

Mycket vatten innehåller den vilket är bra för matsmältningen en hel del

anixoidanter finner du här såsom A, C,E så det stärker återigen immunförsvaret,

mot infektioner,starr, stroke och hjärtsjukdomar.

De anses också kunna verka som lite överhettande på vissa kroppsdelar hos vissa människor

och de som lider grava av ledinflammationer, bronkit

och astma bör vara lite försiktiga med dem. Dock kan den förhindra inflammation

i levern. Denna tillhör potatisfamiljen liksom potatis, aubergine, squash, paprika

och rabarber.

Till sist har vi, ja för denna gång för det finns ju så mycket mer..

 

VATTENKRASSE

Denna är lite extra nyttig då den nästan uteslutandes ätes rå och innehåller som

de anndra kompisarna mycket vitaminer och mineraler och har mycket bra avgiftande

egenskaper.

Den har många likheter med spenat och innehåller de stora antioxidanterna A,C, E men i spenat finns även Zink.

Antioxidanterna i vattenkrasse renar och stärker immunförsvaret, ökar motståndet

mot infektioner speciellt i andningsvägarna, snuva, förkylning, halsinfektion och mot

bihåleinfektion.

Det innehåller järn och anses rena blodet, den ökar cirkulationen och kan förebygga

blodbrist. Den har naturliga antiseptiska och antobiotiska egenskaper och reglerar

lågt blodtryck och kan sänka kolesterolhalten. För den jäktande människan, som

lider av överansträngning och har nedsatt motståndskraft är den utmärkt.

Sen har ju denna lilla växt fler välgörande egenskaper på huden, den hindrar

inflammationer i huden, ex eksem, psoriasis och inom folkmedicinen har den

använts mot fräknar och fläckar.

Den är också milt urindrivande och stimulerar funktionen hos lever, gallsblåsa

bukspottkörteln, njurara och blåsa.

Den har också en hög halt av Jod, alltså bra för sköldkörteln och tillväxt-

hormonerna, och är således nyttigt för skelett, tänder, muskler, hjärta, och

nervsystemet.

 

Ja nu är det dags att fylla skåp och handväskan med lite fler saker.

Så lätt att införa i sitt veckoliga kost, ta lite i taget och njut av livet och allt

som tillhör och ta tillvara av det lilla enkla som finns i vardagen runt omkring oss.

Det här är tips och råd som ska användas med sunt förnuft. Vid sjukdomar

och större besvär rekommederar jag att alltid ta kontakt med sin läkare.

"Låt maten vara din medicin och låt medicinen vara

din mat."